Wednesday 27 July 2011

...أهلا يا رمضان

بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat datang Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh keberkatan. Bulan yang sangat dimuliakan. Mulia kerana rahmat Tuhan yang melimpah-ruah di dalamnya. Semuanya merupakan bukti kasih sayang Allah yang tak terhingga kepada seluruh hambanya. Bukan manusia semata. Haiwan dan tumbuh-tumbuhan juga. Kerana semua itu juga tunduk sujud kepada-Nya.

Ramadhan yang bakal bertandang tidak lama lagi ini hakikatnya merupakan satu hadiah agung kepada semua penghuni dunia. Ya, hadiah agung dari Tuan Punya Dunia- Allah Rabbul Jalil, bukan dari mana-mana manusia agung di dunia ini. 

Bayangkan jika suatu hari sultan menghantar utusannya ke rumah kita, dengan membawa perkhabaran bahawa sultan akan memberikan kita hadiah pada bulan hadapan. Bagaimanakah perasaan kita ketika itu? Bukankah berbunga mekar hati kita dengan kehadiran khabar segembira itu? Pasti hari itu juga sudah tersebar khabar gembira tersebut di seluruh taman perumahan, kampung, atau seluruh kejiranan kita. Segala persiapan untuk menghadap sultan segera dimulakan. Segalanya di ulang semak berkali-kali supaya tidak ada sebarang kekurangan ketika berhadapan dengan sultan kelak. Tak kira apa hadiah yang bakal diberikan oleh sultan, yang penting kita tetap bergembira dan berbesar hati dengan pemberian dan penghormatan yang diberikan itu. Sebabnya? Ia diberikan oleh 'sultan'- manusia yang dianggap mempunyai kedudukan yang tinggi berbanding manusia lainnya. Tentulah kita berasa teramat bangga.

Tapi anugerah Ramadhan yang bakal diberikan kepada kita tidak lama lagi jauh lebih berharga daripada  hadiah yang bakal diberikan oleh sultan itu tadi. Segala peluang pahala dan keampunan yang ditawarkan di sepanjang bulan Ramadhan bukan datang dari manusia, tapi di anugerahkan oleh Yang Maha Mencipta segala-galanya- Allah, Tuhan sekalian alam. Sabda Nabi s.a.w., yang bermaksud:

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan, bulan yang berkat. Allah Ta'ala telah mewajibkan ke atas kamu puasanya (Ramadhan). Di dalamnya dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup padanya pintu-pintu neraka dan dibelenggu padanya syaitan-syaitan. Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Sesiapa yang mengharamkan kebaikan malam itu, maka sesungguhnya dia telah diharamkan."
 (Riwayat Imam Ahmad & Imam al- Nasaie)

BULAN AL QURAN



Antara sebab kemuliaan bulan ini ialah penurunan kitab suci yang terakhir, al Quran al Kareem kepada nabi yang terakhir- Muhammad s.a.w berlaku di dalam bulan ini. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"(Puasa itu pada) bulan Ramadhan yang diturunkan al-Quran di dalamnya sebagai petunjuk bagi manusia dan beberapa keterangan dari petunjuk dan pembeza antara hak dan batil..."
(QS al-Baqarah: 185)
Firman Allah lagi yang bermaksud:
"Sesungguhnya kami menurunkannya (al Quran) pada malam al Qadr"
 (QS al-Qadr: 1)

Sebagaimana yang kita sedia maklum, al Quran merupakan kalamullah yang agung. Pembacanya diberi ganjaran sebanyak 10 pahala bagi setiap huruf yang dibacanya. Dalam bulan Ramadhan yang mulia ini pula, ganjaran bagi setiap amal saleh yang dilakukan oleh setiap mukmin digandakan berlipat kali ganda daripada bulan biasa. Ini merupakan satu galakan untuk membuat amal saleh (targheeb) daripada Allah s.w.t, selain membuktikan rahmatNya yang melangit luas kepada hamba-hambanya.

Oleh itu, menjadi satu kerugian yang amat besar bagi kita sebagai umat Islam, sekiranya bulan Ramadhan yang bakal tiba ini tidak dipenuhi dengan amalan membaca al Quran pada siang dan malam harinya. Tetapi walau bagaimanapun, amalan membaca al Quran tidak wajar dibataskan hanya pada bulan Ramadhan sahaja. Umat Islam perlu menjadikan amalan membaca al Quran sebagai amalan rutin pada setiap hari, kerana al Quran itu diturunkan sebagai 'manual book' bagi kehidupan setiap muslim dan muslimah.

PERISTIWA-PERISTIWA PENTING


1) Badar al-Kubra


Selain penurunan al-Quran, bulan Ramadhan juga telah menjadi saksi pelbagai peristiwa penting dan bersejarah dalam ingatan umat Islam. Antara yang teragung ialah Peperangan Badar al-Kubra atau nama lainnya 'Yaum al-Furqan'- (sebagaimana yang digelar oleh Allah di dalam al-Quran) yang berlaku pada tanggal 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah. Peperangan ini, sepertimana yang kita sedia maklum- merupakan peperangan pertama dalam lipatan sejarah umat Islam, dan menyaksikan kemenangan tentera Islam yang pada waktu itu hanya berjumlah 313 orang, mengikut riwayat yang masyhur.

Antara faktor utama kemenangan tentera Islam di dalam Badar al-Kubra ialah bantuan Allah yang menurunkan 3000 tentera dari kalangan malaikat untuk membantu tentera Islam yang berhadapan dengan 1000 orang musyrikin dalam peperangan itu. Allah menggambarkan perasaan tentera muslimin pada waktu itu di dalam firmannya yang bermaksud:

"Ingatlah(wahai Muhamad) ketika engkau berkata kepada orang-orang yang beriman(untuk menguatkan semangat mereka): "Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera dari malaikat yang diturunkan?" Bahkan(mencukupi. Dalam pada itu) jika kamu bersabar dan bertaqwa dan mereka(musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda masing-masing".   
(QS Ali Imran: 124-125)
Jika diamati dengan teliti, Badar al-Kubra telah banyak meninggalkan pengajaran dan tauladan yang berguna kepada umat Islam keseluruhannya. Antara yang paling berharga ialah kecekalan dan keazaman yang tinggi yang dimiliki oleh tentera muslimin dalam memerangi kaum musyrikin meskipun cuaca pada waktu itu panas terik dan meletihkan. Tetapi bagi mereka, semua kesusahan dan keperitan itu bukan penghalang untuk mereka menegakkan kalimah Allah walau terpaksa gugur syahid untuk mempertahankannya. 

Semangat juang yang tinggi ini wajar menjadi perangsang bagi umat Islam hari ini; bahawa kepenatan dan keletihan yang dirasai sepanjang bulan Ramadhan bukanlah alasan untuk kita bermalas-malasan dalam melaksanakan tugasan harian yang telah diamanahkan kepada kita, samada sebagai seorang pelajar, pekerja, hatta sebagai suri rumah sepenuh masa.  


2) Pembukaan Kota Makkah (Fath Makkah)

Peristiwa ini merupakan satu lagi peristiwa penting yang menghiasi kalendar Ramadhan dalam sejarah Islam yang mana berlaku pada tahun kelapan Hijrah 

Secara umumnya, peristiwa ini telah membuka mata kuasa besar dunia pada waktu itu seperti Rom; bahawa telah muncul satu kuasa baru di Semenanjung Tanah Arab. Fath Makkah ini juga mempunyai banyak persamaan dengan Badar al-Kubra dari sudut 'ibrah(pengajaran) dan penghayatannya dalam konteks suasana umat Islam hari ini.

3) Pembunuhan Sayidina 'Ali bin Abi Talib

Khalifah Islam yang keempat ini, yang juga sepupu Rasulullah s.a.w merangkap menantu baginda, telah melalui zaman yang getir dan penuh pertelingkahan semasa pemerintahannya. Peristiwa pembunuhan beliau merupakan rentetan daripada krisis politik yang berlaku semenjak pemerintahan Sayidina Uthman bin 'Affan lagi, yang mana kemunculan Abdullah bin Saba' menjadi titik mula bagi segala konflik yang berlaku ketika itu.

Setelah beberapa pakatan dan rancangan dibuat, akhirnya Sayidina 'Ali telah dibunuh oleh Abdul Rahman bin Muljam pada tanggal 17 Ramadhan tahun 40 Hijrah. Lebih menyedihkan, beliau dibunuh ketika sedang berjalan menuju ke masjid di Kufah untuk menunaikan solat fardhu Subuh pada hari itu. Peristiwa pembunuhan khalifah Islam yang keempat ini, yang berlaku di dalam bulan Ramadhan, telah mencalar kemuliaan bulan agung umat Islam ini, sekaligus menjadikan ia sering diingati umat Islam ketika Ramadhan bertandang setiap tahun.

4) Ummu al-Mukminin Sayidatina Khadijah binti Khuwailid r.a


Terdapat dua peristiwa yang melibatkan isteri tercinta Rasulullah ini yang berlaku di dalam bulan Ramadhan. Pertama, peristiwa pengislaman beliau yang berlaku pada bulan Ramadhan tahun pertama pengutusan Rasulullah s.a.w. sebagai rasul terakhir di muka bumi ini. Bahkan, Sayiditina Khadijah telah menerima cahaya hidayah Islam sejak turunnya wahyu pertama dari surah al-'Alaq kepada suami beliau melalui perantaraan malaikat Jibril a.s.

Kedua, kewafatan beliau yang amat menyedihkan Rasulullah s.a.w., yang berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-3 sebelum Hijrah atau tahun ke 10 selepas pengutusan Rasulullah s.a.w. Ketika kewafatannya, beliau berumur 65 tahun, dan jenazah beliau diturunkan sendiri oleh baginda Nabi s.a.w ke dalam kuburannya. Lebih menyanyat hati, tahun ini juga memaparkan satu lagi kematian ahli keluarga Nabi, iaitu Abu Talib, bapa saudara yang tidak pernah henti membelanya dari tentangan dan ancaman kaum musyrikin ketika itu. Oleh sebab itu, tahun ini digelar sebagai tahun kesedihan bagi Rasulullah s.a.w.

5) Kewafatan Ummu al-Mukminin Sayiditina 'Aisyah r.a

Beliau merupakan isteri kedua Rasulullah s.a.w. selepas Sayiditina Khadijah binti Khuwailid. Baginda menikahi Sayiditina 'Aisyah ketika beliau berusia 6 atau 7 tahun, namun hanya menggaulinya ketika beliau meningkat usia dewasa.

Sepanjang hayatnya, beliau merupakan seorang wanita yang amat arif tentang agama Islam sehingga menjadi rujukan umat ketika itu dalam pelbagai permasalahan agama. Antara faktor yang mendorong ke arah itu ialah kerana beliau merupakan antara yang paling banyak meriwayatkan hadith Rasulullah s.a.w., terutama yang melibatkan hal-hal kewanitaan dan kehidupan seharian baginda. Ini juga kerana beliau merupakan orang yang sentiasa berdamping dengan baginda Nabi s.a.w. sepanjang kehidupan sehariannya.

Dalam pada itu, Allah telah menurunkan ayat khas mengenai Sayidina 'Aisyah, iaitu ayat 11-15 surah al-Nur, sebagai pembebasan daripada fitnah yang menimpa beliau setelah tersebarnya Hadith al-Ifk yang masyhur dalam sejarah umat Islam.

Beliau akhirnya dijemput ajal ketika di Madinah al-Munawwarah, pada malam Selasa 17 Ramadhan tahun ke 58 Hijrah, ketika berusia 66 tahun. Jenazahnya disemadikan di perkuburan al-Baqi', bersama-sama para syuhada' Badar al-Kubra.

(Sumber: Di Bawah Langit Ramadhan- Riduan Mohamad Nor, Mohd Nazri Chik, Nasrudin Yaacub)

'IBRAH & RAHMAT RAMADHAN

Demikianlah beberapa coretan peristiwa yang mewarnai kalendar Ramadhan umat Islam. Segala peristiwa yang telah berlaku ini meninggalkan pengajaran tersendiri kepada umat Islam hari ini. Ia juga menjadi inspirasi bagi kita dalam menghadapi bulan Ramadhan yang bakal bertandang tidak lama lagi. Semoga kita dapat menghayati roh Ramadhan kali ini dengan melakukan pelbagai amal saleh selain fardhu puasa yang diwajibkan ke atas umat Islam sepanjang siang harinya, dan supaya kita berjaya menjadi 'graduan Ramadhan' yang cemerlang, seterusnya meningkatkan kecemerlangan tersebut dalam bulan-bulan yang seterusnya...


والله أعلم

!...اللهم بارك لنا في شعبان وبلّغنا رمضان



4 comments:

  1. RALAT: Terdapat beberapa kesalahan ejaan pada beberapa perkataan di dalam entri di atas-
    1) menyayat hati
    2) Sayidatina 'Aisyah
    3) Sayidatina Khadijah

    mohon maaf atas kesilapan yg berlaku...

    ReplyDelete
  2. :) semoga istiqamah ya ust.

    -rakan sejawat-

    ReplyDelete
  3. syukran...harap dapat tolong perbaiki segala kekurangan dan x segan utk berkongsi segala ilmu dan pendapat.

    ReplyDelete