Monday 17 October 2011

FEMINISM & ISLAM: ALIEN ATAU ELEMEN?

بسم الله الرحمن الرحيم



Alhamdulillah, baru-baru ini saya berpeluang menghadiri satu seminar yang bertajuk 'The Future of Islamic Feminism' yang diadakan di International Institute of Islamic Thought & Civilisation (ISTAC), Kuala Lumpur. Seminar yang berbentuk forum ini menampilkan Dr. Ahmad Farouk Musa sebagai moderator, Dr. Muhammad Uthman el-Muhammady, Dr. Farish A. Noor, dan Zainah Anwar sebagai barisan panelis yang mewakili 'school of thought' masing-masing. Seperti biasa, program diskusi sebegini memang mendapat sambutan daripada pelbagai pihak, khususnya mereka yang mendokong faham liberalism di Malaysia. Jadi tidak hairanlah jika ramai di kalangan peserta wanita dan ahli panelnya juga dengan selamba tidak memakai pakaian yang menutup aurat walaupun secara jelasnya mereka beragama Islam!







Secara keseluruhannya, seminar ini membincangkan tentang ideologi feminism dalam Islam. Sebagai pembuka bicara, moderator menerangkan serba ringkas takrif feminism dan mengaitkannya sebagai satu perkara yang tidak asing dalam Islam, kerana fahaman ini telah diperjuangkan oleh Syeikh Muhammad Abduh sekitar akhir abad ke 19 hingga awal abad ke 20, iaitu pada era kebangkitan pan-Islamisme di Asia Tengah. Zainah Anwar, selaku panel pertama pula meneruskan lagi tafsiran feminism yang diperjuangkan oleh gerakan liberalisme di Malaysia khususnya Sisters in Islam (SIS) yang diasaskan oleh beliau sendiri. Dengan penuh rasa bangga dan tanpa sedikit pun rasa bersalah atau segan silu, beliau mempersoalkan satu demi satu undang-undang syariah Islam yang baginya tidak mencerminkan keadilan Islam atau lebih tepat lagi keadilan Allah yang diyakininya. Seperti yang kita sedia maklum, topik yang menjadi perbahasan utama SIS ialah persamaan hak antara lelaki dan wanita, dan antara isu yang sering dipertikaikan mereka adalah berkaitan hukum faraid (pewarisan harta pusaka), hak wanita dalam rumahtangga dan perceraian, serta kebebasan wanita dalam aspek aurat.




PENILAIAN


Saya sempat mengajukan 1 soalan yang mungkin agak attacking, dengan membawakan kepada audien sepotong ayat al- Quran yang berbunyi: 


33:36

Maksudnya: "Dan tidaklah patut bagi lelaki yang beriman dan perempuan yang beriman, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada pilihan (yang lain) bagi mereka tentang urusan mereka. Dan barangsiapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sungguh, dia telah tersesat dengan kesesatan yang nyata.
(Surah al-Ahzab: 36)

Jadi, siapa kita dan siapa Sisters in Islam ini (khususnya) untuk mengubah suai ketetapan yang telah Allah dan Rasul-Nya tetapkan dalam isu-isu yang dibangkitkan oleh gerakan feminism ini?

Tentu sahaja mereka terkedu dengan soalan ini, kerana mereka juga berasa masih terpanggil sebagai orang-orang beriman-lelaki dan perempuan-yang disebutkan di dalam ayat ke 36 dari Surah al-Ahzab itu. Tetapi, walau bagaimanapun ancaman yang ditujukan kepada mereka, dengan begitu yakin dan berani, mereka berkata bahawa undang-undang syariah itu bukan divine, atau bukan ditetapkan sendiri oleh Allah, sebaliknya ia adalah undang-undang yang digubal sendiri oleh manusia dan bertujuan untuk menindas kaum wanita. Golongan ini secara jelas telah mempertikaikan hukum yang terkandung di dalam syariah Islam dan mendesak supaya nas-nas al-Quran yang membicarakan soal undang-undang Islam ditafsir semula mengikut keperluan zaman moden hari ini. 


ISLAM AGAMA RAHMAT


Islam bukan agama ciptaan manusia. Undang-undang yang terkandung di dalamnya juga bukan hasil rekaan akal manusia yang terlalu terbatas. Agama Islam dan syariatnya diturunkan oleh Allah, Tuhan yang menciptakan segala-galanya. Umat Islam khususnya, disediakan dengan al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w, sebagai panduan sepanjang menjalani kehidupan di dunia. Manusia selamat selagi mana mengikuti panduan yang telah disediakan ini. Dan akan sesat apabila tidak menjadikan kedua-duanya sebagai panduan dalam kehidupan. Ini adalah janji baginda Nabi s.a.w di dalam hadithnya:
 "تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما : كتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم"
Maksudnya: "Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi mana kamu berpegang teguh dengan kedua-duanya; kitab Allah (al-Quran) dan sunnah Nabi-Nya"
Maka, apabila umat Islam ingin 'melarikan diri' dari panduan al-Quran dan al-Sunnah, mereka pasti akan menemui kesesatan dan kehancuran. Inilah kesudahan buruk yang kita takuti akan menimpa golongan liberal yang sentiasa mempertikaikan hukum Allah ini. 

Allah yang mencipta semua manusia, tidak kira Muslim atau bukan Muslim. Sudah tentu Pencipta yang paling mengetahui segala-galanya tentang ciptaannya. Adalah sesuatu yang amat mustahil jika Pencipta tidak mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk bagi makhluk yang diciptanya. Analoginya mudah. Kereta Mercedes umpamanya, akan bermasalah jika diservis atau dibaiki di pusat servis Proton, kerana pusat servis Proton tidak menyediakan keperluan yang sepatutnya diperolehi oleh kereta Mercedes tersebut.


Begitu juga halnya dengan manusia. Jika masalah yang dihadapi tidak diselesaikan dengan menggunakan panduan yang telah disediakan oleh al-Quran dan al-Sunnah, sebaliknya hanya menggunakan idea manusia yang sangat terbatas, pasti usaha tersebut hanya menemui jalan buntu dan masalah yang dihadapi menjadi semakin kronik. Lihat saja pelbagai gejala sosial dan kes jenayah yang berlaku di dalam negara ini. Zina, buang anak, rogol, membunuh, merompak, dan bermacam jenis lagi kes jenayah yang berlegar dalam masyarakat hari ini, seolah-olah tiada harapan untuk dihentikan. 


Apa kaitannya dengan feminism atau Sisters in Islam ini? Mudah sahaja. Mereka merasakan bahawa undang-undang Islam tidak adil, tidak memenuhi hak kesamarataan, dan menindas golongan wanita. Bagi saya, sebenarnya merekalah yang tidak adil dalam membuat penilaian terhadap undang-undang Islam. Mengapa saya kata begitu? Kerana mereka tidak mempelajari dan memahami Islam dari sumber yang sahih dan berautoriti, sebaliknya hanya membaca dan mendengar ideologi serta pemikiran golongan orientalis yang sentiasa mencetuskan sikap kritis terhadap Islam dalam kalangan penganut Islam sendiri. Inilah punca kepada segala pertikaian mereka sebenarnya. Sikap skeptik mereka terhadap segelintir umat Islam yang tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar, menjadikan mereka memandang keseluruhan syariat Islam sebagai tidak praktikal dan tidak sesuai dengan peredaran zaman.


Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal wa al-Haram fi al-Islam telah menjelaskan pandangan beliau terhadap golongan sebegini, dengan kata-katanya:


"Saya dapati ramai penyelidik dan pengkaji Islam moden seolah-olahnya terbahagi kepada dua golongan. Golongan pertama menyembah arus kemodenan Barat dan melutut di hadapannya. Mereka ini mengambil prinsip-prinsip Barat dan budayanya sebagai satu perkara yang diterima pakai tanpa usul periksa. Apabila mereka dapati Islam sependapat dengan mereka, mereka bersorak keriangan, dan apabila Islam menentang pendapat mereka, mereka berusaha mencari penyelesaian dan titik persamaan, ataupun takwil dan pemesongan makna, seolah-olah Islam sepatutnya tunduk kepada kemodenan Barat serta falsafah dan budayanya. Itulah yang saya dapati dari perbincangan mereka tentang perkara-perkara yang diharamkan oleh Islam seperti judi, faedah bank, berdua-duaan dengan bukan mahram, pemberontakan wanita terhadap hak-hak mereka, lelaki memakai barang perhiasan emas dan sutera, dan banyak lagi (selain dari itu)"
Tentang perjuangan feminism ini, beliau menjelaskan lagi dengan kata-katanya:
"Daripada apa yang mereka ceritakan tentang perkara-perkara yang dibolehkan (dihalalkan) Islam seperti talak dan poligami, seolah-olahnya apa yang halal dari perspektif mereka adalah apa yang dihalalkan oleh Barat, dan apa yang diharamkan oleh Barat adalah perkara yang haram pada perspektif mereka. Mereka lupa bahawasanya Islam adalah perkataan Allah dan kalimah Allah adalah yang mulia selama-lamanya, Islam itu diikuti bukannya mengikuti, tinggi dan tiada apa yang lebih tinggi darinya. Adakah patut Pencipta mengikut apa yang diciptakan-Nya? Firman Allah s.w.t :
23:71
Maksudnya: "Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang ada di dalamnya. Bahkan Kami telah memberi peringatan kepada mereka, tetapi mereka berpaling dari peringatan itu"
(Surah al-Mukminun: 71)




ISLAM MENGANJURKAN KESEDERHANAAN

Dalam semua aspek, Islam menekankan umatnya supaya memilih manhaj pertengahan dan kesederhanaan. Ini kerana manhaj pertengahan dan kesederhanaan merupakan jalan yang terbaik antara dua jalan; yang melebih-lebihkan, dan terlalu mengurangkan hingga membawa kepada pengabaian terhadap sesuatu perkara. Allah telah menjelaskan di dalam al-Quran:


Maksudnya: "Dan demikian pula Kami telah jadikan kamu (umat Islam) 'umat pertengahan' agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu..."
(Surah al-Baqarah: 143) 

Di dalam kitabnya, al-Wasatiyyah al-Islamiyah, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi  telah memuatkan satu bab tentang berlaku adil dengan wanita dan memuliakannya. Jelasnya:
"Ini bertepatan dengan apa yang diseru oleh Islam untuk memberikan wanita hak-haknya, tempatnya dan kemuliannya; sebagai seorang insan, wanita, anak perempuan, isteri, ibu, ahli masyarakat, dan membebaskannya dari belenggu zaman-zaman kemunduran Islam yang mengharamkan wanita dari kebanyakan haknya, hingga mereka tidak dibenarkan bersolat di masjid dan tidak dibenarkan untuk memilih suami, dan juga (membebaskan wanita) daripada keruntuhan serangan arus kemodenan Barat yang mengeluarkan wanita dari fitrahnya, tanpa mengambil kira nilai-nilai kewanitaannya- yang menjadikan wanita muslimah menuruti langkah wanita Barat inci demi inci, hasta demi hasta. Sedangkan para pengkritik dan para reformis mengeluh atas kesan negatif tamadun Barat ini ke atas fitrah manusia dan juga ke atas wanita dan lelaki keseluruhannya."

Di samping itu, Islam tidak pula menyekat dan mengongkong kehidupan wanita muslimah sehingga menjadikan mereka terkebelakang dalam urusan duniawi. Berkenaan hal ini, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menambah lagi:
"Kita juga menentang pemikiran melampau yang ingin mengekang wanita dan mengharamkannya dari memperolehi pendidikan dan pekerjaan, menyertai kehidupan sosial dan politik, sedangkan Allah telah berfirman:

Maksudnya: "Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan,setengahnya menjadi penolong bagi setengah yang lain"
(Surah al-Taubah: 71)

Tetapi ini tidak bermakna Islam membuka seluas-luasnya kebebasan untuk wanita sehingga tidak ada perbezaan dengan kaum lelaki. Al-Qaradhawi menambah lagi:
"Kita juga tidak sependapat dengan mereka yang ingin meleburkan jurang perbezaan antara lelaki dan wanita yang sekaligus bertentangan dengan fitrah wanita dan fitrah semulajadi alam semesta yang berdiri atas konsep berpasang-pasangan; sepertimana firman Allah s.w.t:
 51:49

Maksudnya: "Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya kamu mengingati (kekuasaan Allah dan mentauhidkan Allah)"
(Surah al-Dzariyaat: 49)

Bukannya atas kaedah 'sejenis' yang diwar-warkan oleh Barat pada hari ini. Sesungguhnya kehidupan akan berterusan dengan hubungan satu jantina dengan lawan jenisnya dan bukannya dengan jantina sejenis."


KESIMPULAN


Begitulah panduan yang disediakan oleh Islam dalam meraikan fitrah insan yang berbeza jantina di muka bumi ini. Sesungguhnya semua syariat dan hukum yang terkandung di dalam agama yang suci ini adalah yang paling adil dan relevan untuk seluruh umat manusia, kerana ia diturunkan oleh Allah Yang Maha Adil. Islam adalah satu cara hidup yang paling adil- adil dalam erti kata memberikan hak kepada yang berhak memperolehinya. Islam tidak perlu dimasuki oleh unsur-unsur  luar seperti feminism atau yang seumpama dengannya, yang kononnya ingin memperjuangkan persamaan hak antara lelaki dan wanita, kerana Islam sudah menyediakan segala panduan untuk seluruh umat manusia dengan selengkap-lengkapnya. Hanya hamba yang benar-benar takut kepada Tuhannya yang bersedia mematuhi segala hukum yang telah ditetapkan tanpa sebarang alasan yang berlandaskan hawa nafsu dan keinginan duniawi semata-mata.


Apa yang kita perlu yakini ialah; al-Quran bukanlah kitab rekaan manusia, yang membolehkan hukum-hukum yang terkandung di dalamnya dipertikai dan diubahsuai sewenang-wenangnya oleh akal manusia yang sangat terbatas. Bahkan ia adalah kitab suci yang mengandungi kalamullah yang maha suci dari sebarang penyelewengan dan pendustaan, serta membenarkan kandungan kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya. Allah menegaskan melalui firman-Nya:


10:37

Maksudnya: " Dan tidak mungkin al-Quran ini dibuat-buat oleh selain Allah; tetapi (al-Quran) membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan hukum-hukum yang telah ditetapkannya, tidak ada keraguan di dalamnya, (diturunkan) dari tuhan seluruh alam."
(Surah Yunus: 37)

  
Jika ada di antara hukum-hukum yang telah ditetapkan secara jelas oleh Allah dan Rasul-Nya itu dirasakan tidak sesuai bagi manusia, maka manusia itulah sebenarnya yang bermasalah untuk mengikutinya kerana mereka tidak mahu untuk memahami hikmah di sebalik setiap aturan yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Mengetahui, dan lebih teruk lagi kerana mereka tidak mahu mengakui sifat kehambaan kepada Tuhan yang telah mencipta mereka sebagai sebaik-baik ciptaan.


Saya menyeru kepada semua yang membaca tulisan ini supaya kita bersama-sama menegakkan kembali hukum Allah di atas muka bumi ini dan tidak sesekali menyokong sebarang usaha untuk menentang dan menghapuskan hukum-hukumNya, kerana Allah pasti akan memelihara agamaNya dari sebarang penyelewengan dan kesesatan yang diinginkan oleh orang-orang kafir. Firman Allah s.w.t:


61:8

Maksudnya: "Mereka hendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, tetapi Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya meskipun orang-orang kafir membencinya."
(Surah al-Saf: 8) 


Marilah kita sama-sama berdoa supaya agama yang suci ini tetap terus terpelihara dari sebarang unsur-unsur penyelewengan dan penyesatan; samada melalui serangan pemikiran, atau dakyah terang-terangan terhadap umat Islam, dan juga supaya Allah memberi hidayah-Nya kepada mereka yang sentiasa menentang hukum-hukum yang terkandung di dalam agama suci ini. Sesungguhnya setiap perbuatan dan usaha yang dilakukan di dunia ini- samada baik atau buruk- akan dihitung oleh Allah dan dibalas dengan balasan yang setimpal di akhirat kelak. Allah telah berfirman di dalam al-Quran:


5:48

Maksudnya: "Dan Kami telah menurunkan kitab (al-Quran) kepadamu (Muhammad) dengan membawa kebenaran, yang membenarkan kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya dan menjaganya. Maka putuskanlah perkara menurut apa yang diturunkan Allah dan janganlah engkau mengikuti keinginan mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk setiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Kalau Allah menghendaki, nescaya kamu dijadikanNya satu umat (sahaja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap kurnia yang telah diberikanNya kepadamu, maka berlumba-lumbalah berbuat kebaikan. Hanya kepada Allah kamu semua kembali, lalu diberitahukanNya kepadamu terhadap apa yang dahulu kamu perselisihkan."
(Surah al-Maidah: 48)



والله أعلم


No comments:

Post a Comment